Klantreizen: browsen óf searchen?


Iedereen die een website bezoekt, wil snel vinden wat hij zoekt. Dus als contentmanager moet je de site slim inrichten, voor én achter de schermen.

Dat betekent:

  • een heldere hiërarchie: zet de belangrijkste informatie vooraan (volgens de F-vorm: boven en/of links)

  • geclusterde content: maak het de bezoeker gemakkelijk

  • call te actions: nodig de bezoeker uit om de gewenste acties uit te voeren

  • een logische en gebruiksvriendelijke navigatie: een overzichtelijke navigatiebalk (of: ‘hamburgermenu’)

  • functionele zoekfunctie

 

Klikken of zoeken?

Gebruikers van websites zoeken antwoord op hun vraag door te klikken op menu’s en links óf door een zoekwoord te tikken in de zoekbalk. Hun zoekterm levert idealiter een kort overzicht van relevante resultaten op; met de belangrijkste pagina's bovenaan.

Heldere tekstopbouw met visuele aanknopingspunten

De teksten zelf zijn minstens zo belangrijk als de structuur. De content moet de meest gebruikte zoektermen bevatten - in de paginatitel, in kopjes en in de ‘lead’-tekst. 

Dus: de teksten moeten ook gewoon ijzersterk zijn. Kort en krachtig. Doen wat ze moeten doen.

© 2015-2020 Loïs Diallo

  • LinkedIn Social Icon
  • LinkedIn - White Circle
Loïs Diallo fotografie