Schrijven voor het web

 

Als geen ander beheers ik de kunst van het schrijven voor het web. Sinds 2000 creëer en redigeer ik webcontent, verzorg webredactie, doe online eindredactie en contentmanagement én optimaliseer websites voor zoekmachines (seo). Met als resultaat: professionele, goed vindbare, gebruiksvriendelijke en 100% toegankelijke websites die voldoen aan de Webrichtlijnen 2.0.

Kort en krachtig

Wat maakt een webpagina aantrekkelijk?

 

 

Uitgangspunt: een weblezer 'scant' een webpagina met z'n ogen. Het bovenste deel en de linkerkant van het scherm en koppen krijgen de meeste aandacht.

 

Aandacht trekken

De eerste aanblik van een site moet boeien. Vervolgens moet je de aandacht vasthouden door snel, goed en prettig te informeren:

  • schrijf voor de lezer: wie is je lezer en wat wil hij/zij weten?

  • schrijf actief, direct en informeer concreet

  • bouw je tekst goed op - volgens de piramidestructuur 

  • gebruik degelijke koppen

  • wissel tekstblokjes af met opsommingen en veelzeggend beeld

 

Tekstopbouw: de piramide

Bouw je tekst goed op: begin met de essentie, licht deze dan toe en eindig met achtergronden - volgens de 'piramidestructuur'. De piramide:

 

  • een paginatitel die de lading dekt

  • een inleiding ('lead') die de belangrijke informatie samenvat volgens de 5 w's: wie, wat, waar, wanneer en waarom?

  • inhoudelijke tussenkoppen (in html-'headers', h1, h2 en h3) die de belangrijkste trefwoorden bevatten

  • alinea's van een regel of vijf met de belangrijkste informatie in de eerste zin

  • opsommingen in zogenoemde bulleted lists

 

Kortom

Houd het kort en vat zo veel mogelijk samen. 

© 2015-2020 Loïs Diallo

  • LinkedIn Social Icon
  • LinkedIn - White Circle
Loïs Diallo fotografie